Yards sluit zich aan bij SRCM

Yards heeft zich aangesloten bij SRCM en start binnenkort met het certificeringstraject. Paul Tabor, eigenaar bij Yards, vertelt erover: “SRCM biedt een goed kader, met heldere en objectieve normen. Daar waren we naar op zoek.”

“Sinds de start van Yards in 2006 zijn we al bewust bezig met onze positie als gerechtsdeurwaarder, ook bij schuldenproblematiek”, vertelt Paul. “In 2007 introduceerden we binnen ons bedrijf bijvoorbeeld de bijsluiter bij de dagvaarding, nog voordat dit verplicht was. Zo’n dagvaarding is voor een debiteur vaak onbegrijpelijk, de bijsluiter helpt daarbij. Ook in onze communicatie op de website richten we ons bewust op de debiteur, en niet op onze opdrachtgevers. Uiteindelijk is ons doel om de debiteur goed, gemakkelijk en snel wegwijs te maken, zodat die moeiteloos antwoord vindt en eenvoudig vragen kan stellen.”

Dagverse behandeling

Yards probeert debiteuren niet (te lang) in de wacht te laten, maar wil ze zo goed en snel mogelijk te woord staan. Ook de post en de mail moeten dagelijks bijgewerkt zijn. “Debiteuren verdienen zo snel mogelijk antwoord. We noemen dat bij Yards dagverse behandeling”, vertelt Paul. “Het voorkomt repeterende mails en telefoontjes en verschillende behandelaars op hetzelfde dossier. Dit is zowel prettig voor de debiteur, als voor onze eigen organisatie.”

Pas op de plaats

Paul: “Om verdere problematiek te voorkomen vragen we debiteuren of er nog meer vorderingen aan zitten te komen. We kiezen er bewust voor om dan geen extra incasso- of proceskosten te rekenen, maar doen juist een pas op de plaats. We gaan het gesprek aan met de debiteur en zoeken samen naar mogelijkheden. Ook al duurt het dan misschien een beetje langer. Onze opdrachtgevers vertrouwen ons daarin. Als gerechtsdeurwaarder zijn wij tenslotte de ogen en oren van de opdrachtgever. Wij staan aan de deur, en weten welke oplossing of regeling bij de betreffende situatie past. Onze opdrachtgevers juichen dat toe.”

SRCM-norm als benchmark

 “De SRCM-norm is helder en objectief, en geeft houvast”, vertelt Paul. “Het is een goede benchmark om aan opdrachtgevers te kunnen laten zien waar we aan voldoen. Er komen in het normenkader veel verschillende thema’s voorbij. Onderwerpen waar je dankzij het kader over na moet denken: Hoe heb ik dat geregeld? Moet ik me daarin verder ontwikkelen? Met het SRCM-normenkader kun je deze verschillende onderwerpen beter verbinden. Dat geeft een impuls aan de organisatie.”

De handen ineen slaan

De samenwerking tussen de diverse stakeholders in de sector kan volgens Paul beter. “Tot mijn spijt zie ik dat er te weinig communicatie en vertrouwen is tussen de stakeholders. Daarbij vind ik dat de rechtsspraak soms te rigide standpunten inneemt. Kijk eens naar de schuldenlast van de overheid zelf, die staat met stip bovenaan. Terwijl een particuliere debiteur in zo’n proces ook nog eens torenhoge griffierechten moet betalen”, vertelt Paul. “Als deurwaarders hebben we de afgelopen jaren laten zien dat we betrokken zijn, dat we ons goed realiseren wat onze positie is in de markt. Andere stakeholders gaan daar naar mijn idee niet altijd in mee. We kijken met z’n allen naar dezelfde problematiek, maar waarom worden de handen dan niet ineen geslagen? Daar zou wat mij betreft een hoop winst te behalen zijn.”

Vol vertrouwen

Paul: “We zijn blij dat we bij SRCM aan boord mogen, is een mooie opsteker voor onze organisatie. We gaan het certificeringstraject vol vertrouwen tegemoet!”